Slow Drink

Et godt gammeldags jysk udtryk er “Drik med måde” – men det kan vel være svært at oversætte til nutids dansk. Så vi forsøger med udtryk som “Drik mindre, men bedre” og “Slow Drink”.

Det er ikke helt det samme, da “Drik med måde” egenlig dækker over drikkeri med mådehold, altså drik ikke mere end du behøver og ikke mere end nødvendigt, måske endda lidt mindre.

Det er en grundlæggende holdning vi er helt enige i. Vi håber og forventer at vores Festival vil blive gennemført under slogans som ovenfor og som beskrevet herunder mere detaljeret.

MAC Y’s “Slow Drink” filisofi kan forklares sådan:

    • MAC Y er ambassadører for den gode smag og den gode spiritus kultur. Altså, hvor nydelse og kvaliteten er i højsæde. Jo bedre spiritus du har i glasset, jo mindre har du brug for/lyst til at fylde glasset igen.
    • Spiritus er en gave, og som alle andre af denne verdens gaver kan den misbruges – og bliver det.
    • Derfor bruger vi megen energi på at påvirke spiritus kulturen i Danmark, som historisk er baseret på drukkenskab og ufattelig ringe spiritus.
    • Vort samfund har brug for større fokus på kvalitets spiritus, som nydes i sammenhænge som ikke er oversvømmet af unge der reelt kun er tilstede for at opnå en brandert. Altså en meget mere moden tilgang til indtagelse af alkohol. Vi skal væk fra reklamer for alkohol der er hyldet ind i høj musik og blinkende lygter. Der er jo ingen fokus på den alkohol der drikkes, men udelukkende på effekten – nogen vil sige en livsstil. Men hvilken livsstil?
    • At du kan blive fuld af alkohol, er ingen overraskelse. Men det er sølle når det er målet med indtagelse af alkohol.
    • MAC Y importerer og distribuerer IKKE alko pops eller Ready to Drink produkter, da både produkternes målgruppe (unge) og produktets kvalitet (syntetisk, sødt og ringe smag) klart falder udenfor det vi arbejder for og med.
    • Til gengæld er vi ambassadører for cocktails lavet af de rigtige råvarer og af fagfolk. Dermed bliver niveauet hævet såvel kvalitetsmæssigt og prismæssigt. Og mærkeligt nok smager rigtige cocktails af alkohol.
    • Grundlæggende har vi den holdning, at vil man nyde alkohol giver det jo ingen mening at sløre alkoholen i sød sodavand. Hvis unge ikke kan li’ smagen af alkohol, hvilket er naturligt, hvorfor ikke bare vente? Det er som om alkohol skal serveres for ungdommen for enhver pris. Det er hverken i samfundets eller spiritusbranchens interesse, at understøtte en udvikling hvor alkohol sløres i sodavand.
    • Det er en af de udfordringer vores Folketing ikke tør tage fat på. Der henvises til grænsehandlen, at den vil stige hvis vi hæver spiritusafgiften i Danmark eller måske endda tog det fornuftige skridt helt at forbyde salget af alko pops og Ready to Drink. Det er helt sikkert at grænsehandlen vil få yderligere vind i sejlene, men spørgsmålet er om den kan bliver meget værre end den er i dag? Det vil kræve politisk mod af dimensioner, der ikke er hverdagskost i Danmark, at få et sådant forbud igennem.
    • Folketinget er formentlig i denne sag helt uden for pædagogisk rækkevidde, så det er meget op til den enkelte dansker at ændre sin alkohol adfærd og dermed kultur.
    • Den voksne del af befolkningen opfordres af Sundhedsstyrelsen til at begrænse indtaget af alkohol til max. 7 genstande for kvinder og 14 for mænd. Det signal er vi helt enige i.
    • Hvorvidt grænserne er 7, 14 eller 21 genstande, er jo en personlig vurdering, men mere bevidsthed om hvor meget alkohol vi drikker, er ingen skade til.
    • Alkohol er ikke medicin (selvom den blev opfundet netop til dette formål), og skal ikke bruges som sådan. Men alkohol har uden tvivl en stimulerende virkning også ud over den fysiske påvirkning af kroppen. Vores sind og (hygge) fornemmelser stimuleres. Ganske som et godt måltid kan gøre os i godt humør, og skabe et frirum i en stresset hverdag.
    • “Drik mindre, men bedre” er hvad vi anbefaler.
    • Samtidig er det en stor fejltagelse såfremt vi forældre helt overlader introduktionen af alkohol til de unge selv. Dermed råder laveste fællesnævner og tilfældigheder. Tænk om vi f.eks. også bare lod vores unge sætte sig ind i biler og bevæge sig ud i trafikken uden kørekort.
    • Ganske som unge og uerfarne trafikkanter kan slinger lidt i trafikken, vil unges nydelse af alkohol i mange tilfælde medføre ’slinger i valsen’ – men netop derfor kan vi forældre ikke sætte kikkerten for det blinde øje. Vi må tage fat på opgaven både fuldhjertet og med begge hænder.

 

Lidt baggrund om MAC Y og vores erfaringer i branchen:

Søren Nørgaard, direktør, fortæller: ”Oprindeligt blev vores virksomhed, MAC Y, stiftet som en forening som skulle udbrede kendskabet til whisky fra Skotland. Snart voksede ideen sig så stor, at vi måtte stifte et aktieselskab og ansætte folk.

Det er en bærende virksomhedsværdi at oplyse danskerne om spiritus, dens historie og kultur. Målet er at hæve danskernes viden om spiritus, og dermed fremme større krav til kvalitet.

Vi mener det danske marked er hæmmet af akvavittens historiske betydning for markedet, da den fremstår uden alder (derfor en rå og uraffineret smag) og billig (historisk lav pris, derfor kun moderat krav til slut kvaliteten). Dette faktum har medført at det danske spiritusmarked er underlagt historiske vaner om billig og knap så velsmagende snaps/brændevin/akvavit som det bærende produkt. Markedsandelen for denne type produkter udgør p.t. mere end 50% i Danmark.

Så udfordringen er ganske klar. For at kunne ændre danskernes opfattelse af spiritus, som andet end noget der skal ”køles og kyles” i halsen og som noget der koster mere end en kasse øl, skal der iværksættes en massiv oplysnings- og smagnings kampagne.

”Du får hvad du betaler for” er vise ord i denne sammenhæng, og gennem smagninger af alternativer til markedets dominerende lavpris og lav kvalitets produkter, vil logikken i dette ordsprog gå op for deltagerne.

For MAC Y har drikkeri og fuldskab altid været af ringe interesse. Kvalitets spiritus har en smag og karakter som mere ligger op til nydelse end misbrug. ”Fuld kan du bliver af alting, men hvad med at blive fyldt af smag, kvalitet og karakter?” At nyde sin spiritus langsomt, fremmer nydelsen og nedsætter forbruget, en filosofi som også holder i den virkelige verden. Det er hvad vores ”Slow Drink” koncept går ud på!”

Vores opgave som importør, er at sørge for alkohol med smag og kvalitet, usløret og autentisk.Vores markedsføring skal rettes mod det voksne og modne publikum.

Det er netop hvad vi forsøger hver eneste arbejdsdag.

Et gammelt citat fundet på Kongensbro Kro:

Drik blot øl, men ej som Kalven mælk af spande

Tag din dram af liden glas og ej af skænkekande

Søg